TERAPIA PEDAGOGICZNA
Terapia Pedagogiczna to oddziaływanie terapeutyczne za pomocą środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych) na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu wyeliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.
Odziaływania terapeutyczne dotyczą:
- usprawniania zaburzonych funkcji w opanowaniu umiejętności czytania i pisania,
- rozwijania myślenia matematycznego,
- budowania pozytywnych emocji związanych z procesem uczenia się,
- aktywizowania wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych,
- stwarzania okazji do odnoszenia sukcesu,
- wzmacniania i podnoszenia samooceny ucznia.
Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z trudnościami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.
Dla kogo skierowana jest terapia pedagogiczna?
- dla dzieci w młodszym wieku szkolnym z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz trudnościami w uczeniu się matematyki
- dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w pisaniu w starszym wieku szkolnym
- dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju psychofizycznym (przejawiające deficyty rozwojowe, z mniejszymi możliwościami intelektualnymi, z opóźnionym rozwojem mowy, wybiórczymi trudnościami w nauce itp.)
- dla dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami typu autyzm, mutyzm
Nad czym pracujemy?
- ćwiczymy percepcję wzrokową i orientację przestrzenną
- ćwiczymy percepcję słuchową
wykonujemy ćwiczenia grafomotoryczne - ćwiczymy koordynacjię wzrokowo-słuchowo-ruchową
- udoskonalamy technikę, tempo czytania i rozumienie tekstu w pisaniu z pamięci i ze słuchu
- wykonujemy ćwiczenia rachunkowe i w rozwiązywaniu zadań tekstowy