DIAGNOZA NEUROLOGOPEDYCZNA
Obejmuje 1 – 4 spotkania: wywiad diagnostyczny z rodzicami, obserwacja dziecka, przekazanie raportu z diagnozy.
Neurologopeda zbada i oceni:
- słuch fizyczny dziecka
- budowę twarzoczaszki i aparatu mowy (np. języka, wędzidełka);
- odruchy ustno-twarzowe (otwierania ust, ssania, przełykania, szukania,i inne);
- percepcję wzrokową;
- percepcję słuchową;
- wrażliwość na bodźce dotykowe
- sposób komunikowania się i reakcji na otoczenie.
Szybkie dostrzeżenie ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju dziecka, zwłaszcza w pierwszym okresie jego życia, pozwoli na postawienie trafnej diagnozy i ukierunkowanie działań terapeutycznych.
Dodatkowo neurologopeda dokona oceny:
- językowej;
- funkcji poznawczych;
- pamięci;
- percepcji;
- praksji;
- artykulacji;
Program terapeutyczny – jest programem skonstruowanym na potrzeby indywidualne dziecka. Opracowanie go możliwe jest po diagnozie neurologopedycznej. Przewiduje on ogólny zakres ćwiczeń poszczególnych sfer rozwoju na ok 6 miesięcy oraz pierwszą sekwencję stymulacyjną zaprezentowaną rodzicom w trakcie przekazania programu. Sekwencja obejmuje ćwiczenia ułożone wg ścisłego planu do codziennego wykonywania w domu przez okres 1 miesiąca.